Studieresa till Gotland 2015

Måndagen den 27/7 tog vi färjan från Nynäshamn och angjorde Visby vid 10- tiden på kvällen. Vi övernattade på Roma Brukshotell. På tisdag morgon åkte vi i riktning mot LJugarn. Vi tog av i riktning mot Kattahammarsvik där Ove Nilsson mötte oss och tog oss till Lars Olsson och Oves sågverksamhet.

Vi blev bjudna på kaffe och tilltugg sedan började en oförglömlig visning av tre sågar. Den inledes med att Lars berättade om hur den äldsta sågen, Petsarve såg, gått från far till son I flera generationer. Nu var verksamheten begränsad men sågen användes fortfarande. Vi fick lära oss en hel del nyaord, dus, lilländsågare, topptrast, rävskinn mm. Vi fick också lära oss att tack vare Gotlandsfurans vresighet sågade man fram takspån, pert, inte som på fastlandet där man klyver fram pert. Man måste gå fram försiktigt när sågen var igång, remmar, transportörer mm gick kors o tvärs  såghuset.

[metaslider id=1039]

Efter en målande genomgång av Lars av den första sågen tog Ove vid och gick igenom ett spännade nybygge där man investerat i en xxxx. Här blev det livliga diskussioner då alla hade erfarenhet av såglinjer av denna typ. Ett nytt såghus var byggt och verksamheten var i ett uppstartskede. Det kändes som att denna investering var början till något stort!

[metaslider id=992]

Nästa såg, den tredje, var Oves första såg som låg en bit ut i skogen, väl gömd. Detta var något för uppfinnare och självfixare. Något liknade har jag aldrig sett! Hur beskriver man detta? Är man ingenjör, uppfinnare och intresserad av sågverksamhet är ett besök hit ett måste. Denna såg borde bevaras för all framtid ! Om man ska vara på sin vakt när den första sågen är igång så gäller detta än mer när denna såg startar. Virke som säljs från denna såg borde ha ett antik och kuriosavärde – ta antikrundan hit! Ove startade en halv lastbil inne i sågen , detta var drivkällan och sedan snurrade allt igång.

[metaslider id=1015]

Efter denna inledning blev det lunch och sedan avfärd till Stånga brädgård. Ove förblev efter besöket vid sin såg vår gotlandsguide vid resterande besök. Tack Ove!

Tom Wickström ägare till Stånga Brädgård tog emot oss. Här andades entrepenörskap och besöket blev en inblick i en mycket ”färgstark” verksamhet. Vi fick se Toms såg och hela förädlingsverksamheten, från grova bjälkar till reparation av kyrkor mm samt tillverkning av lister och andra hyvlade produkter. Det var i huvudsak gotlänsk kärnfura som förädlades. En del ek sågades och Tom ansåg att eken kunde ligga ett par år som stock innan den sågas. Spänningarna minskade och virket blev bätter på så vis. En del ek på Gotlad var dock ”muldek” som inte gav något vid sågning. Granen ansågs vara av två typer, arter, en sågbar vit och fin och en värdelös kvistig och eländig.

[metaslider id=1027]

Efter besöket tog Ove oss till en verstad som en gång i tiden varit en förgånagre i industriell versamhet på Gotland. Tyvärr var det inte möjligt att få komma in i lokalerna men genom fönstren kunde vi se hur det en gång sett ut. Allt hade lämnats som det var i början av 1900-talet och vi tyckte alla att detta borde på något vis bevaras för framtida generationer.

[metaslider id=1038]

Vi övernattade på  Gute Vingårds vandrarhem i Hablingsbo. På kvällen hittade vi ett ställe vid havet där vi åt  middag.  På morgonen, dag två, bar det iväg mot Österby brädgård i Visby, http://www.gotlandsgolvet.se/,   där VD Göran Appelqvist to emot oss. Ove var med oss även denna dag.  Göran gick igenom sin verksamhet för oss från den nu nedlagda sågen till alla slutprodukter. Vi fick inblick i nytänkande och många smarta lösningar på  hur virket kan färädlas. Det var gotlänk kärnfura som var hörnpleren i verksamheten. De får specialbeställnigar från hela landet till bl.a. renovering av kyrkor men även till kunder som vill ha gotländsk kärfura i stället för impregnerat virke. Ett besök hit rekomenderas till alla som vill utveckla träanvändning.

[metaslider id=1028]

Efer detta besök blev det lunch och sedan rundvandring i botaniska trädgården där bl.a. Sveriges störtsa sequia växer, ett mamuträd från USA.  Mäktigt!

Vi som var med var: Åke, Peter, Bo, Stefan, Bo, Rolf, Sven, Roine och Mats

Roine, Peter och Mats tog bilderna

ETT STORT TACK TILL OVE, LARS, TOM och GÖRAN.